donderdag 1 maart 2012

Gezinsgrootte

Onlangs raadde iemand me aan lid te worden van de gezinsbond. Omdat dit toch niet gratis is ging ik eerst op de site uitzoeken hoe je je lidgeld kan terugverdienen. Ze blijken allerlei interessante voordelen te bieden.
Eén ervan is het openbaar vervoer. Zo worden er kortingskaarten aangereikt voor gezinnen met drie of meer kinderen.
Dit aantal kinderen zou voor ons zowieso niet van toepassing zijn, maar het spookte meteen door mijn hoofd. Kobie zou niet meegeteld worden, dacht ik.

Zo stond er bijvoorbeeld op mijn loonbrief bij het aantal kinderen ten laste "1" vermeld. Vreselijk is dat, alsof ze nooit heeft bestaan.
Ook wat het kindergeld betreft word je ermee geconfronteerd. Natuurlijk begrijp ik wel dat we nù geen kindergeld meer krijgen voor haar, maar we hebben er zelfs überhaupt nooit gehad.
Je hebt recht op kindergeld vanaf de maand die volgt op de geboorte, dus eigenlijk pas vanaf de tweede maand.
Ik herinner me nog heel goed dat we na haar overlijden eerst een brief in de bus kregen ivm recht op verhoogd kindergeld. Even later volgde er een brief waarin stond dat we geen kindergeld zouden ontvangen.
Kobie had hiervoor dus niet lang genoeg geleefd...

Zo volgden er nog wel moeilijke momenten bij het openen van de post. Zoals haar SIS-kaart en de kaart voor de hospitalisatieverzekering. Maar tegelijk is het heel fijn haar naam op die enveloppen te zien staan, een teken van erkenning.

Maar ik had het over die voordelen van de gezinsbond voor grote gezinnen.
Wat was ik aangenaam verrast toen ik verder las op hun site! Ze schrijven: "Alle kinderen in het gezin tellen mee, ook de overleden kinderen".
Ik voelde heel veel warmte bij dit kleine gebaar, dank je Gezinsbond!

Eerder schreef ik ook een artikel met betrekking tot het aantal kinderen binnen het gezin:
Hoeveel kinderen heb jij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten